Sök:

Sökresultat:

168 Uppsatser om Kinesiska trädgćrdar - Sida 1 av 12

Kinesiska Àr ett lÀtt sprÄk! Blogg som verktyg i andrasprÄksinlÀrning

I takt med att Kina spelar en allt viktigare roll i vÀrldsekonomi och politik, vill fler och fler mÀnniskor i hela vÀrlden lÀra sig kinesiska. Det kinesiska sprÄket har ett totalt annorlunda skriftsystem Àn vÀsterlÀndska sprÄk, vilket kan göra det mycket svÄrt för vÀsterlÀnningar. Hur kan inlÀrningen av kinesiska bli mer effektiv? Denna uppsats försöker utvÀrdera hur ett bloggpal projekt fungerar i inlÀrningen av kinesiska för svenska elever. MÄlet Àr att Ästadkomma ny kunskap i forskningen om inlÀrningen av kinesiska som frÀmmande sprÄk..

Att Styra eller Bli Styrd : En Undersökning av Systemlegitimitet i Kina

Kinesiska myndigheter Äterkommer stÀndigt till problematiseringen av korruption i offentlig förvaltning, men utlÀndska myndigheter pressar hellre den Kinesiska regeringen om det kinesiska politiska systemets brist pÄ demokrati. Denna studie av inflödes- respektive utflödeslegitimitet hos unga personer pÄ orterna Xiangyun och Midu följer upp pÄ tidigare undersökningar av den Àldre generationen pÄ samma platser, samt undersöker vilken av ovanstÄende brister som kinesiska medborgare uppfattar som det största problemet i det kinesiska systemet. Resultatet visar pÄ vissa generationsskillnader, men Àven pÄ att befolkningen i stort föredrar ett teknokratiskt förhÄllningssÀtt till politiskt styre över det demokratiska alternativet..

FörvÀntningar pÄ vÀsterlÀndska, globala detaljhandelsföretag - en studie av kinesiska kvinnors förvÀntningar pÄ IKEA

Studiens syfte Àr att skapa förstÄelse för kinesiska kvinnors förvÀntningar pÄ ett globalt, vÀsterlÀndskt detaljhandelsföretag. Studien baseras pÄ kvalitativa intervjuer med kinesiska kvinnor i Shanghai, Kina. Studien bygger pÄ centrala begrepp inom forskningsomrÄdena kundnöjdhet och förvÀntningar. Dessutom anvÀnds teorier om konsumentbeteende generellt, sÄvÀl som teorier om kinesiskt konsumentbeteende och kinesiska kvinnors konsumentbeteende. Ett antal preliminÀra hypoteser utvecklas ur ovan beskrivna teoretiska perspektiv och anvÀnds som studiens analysverktyg.

Visuell kommunikation i kinesisk kultur - en tolkningsfrÄga

För vÀsterlÀndska företag som etablerar sig pÄ den kinesiska marknaden kan kulturskillnader göra det svÄrt att nÄ kinesiska konsumenter med standardiserad global marknadskommunikation. Kultur- och sprÄkskillnader bidrar till att reklambudskap kan tolkas annorlunda i Kina. Vi har utifrÄn ett hermeneuistiskt perspektiv undersökt vilka aspekter företag bör ta i beaktning vid utformning av reklam för den kinesiska marknaden. Det empiriska materialet har insamlats via djupintervjuer som har analyserats utifrÄn kultur- och kommunikationsteorier. Företag som ska etablera sig i Kina bör beakta den kinesiska kulturens vidskeplighet, val av humor, sexistiska budskap, översÀttingar, samt funktionell/emotionell reklam.

Visuell kommunikation i kinesisk kultur - en tolkningsfrÄga

För vÀsterlÀndska företag som etablerar sig pÄ den kinesiska marknaden kan kulturskillnader göra det svÄrt att nÄ kinesiska konsumenter med standardiserad global marknadskommunikation. Kultur- och sprÄkskillnader bidrar till att reklambudskap kan tolkas annorlunda i Kina. Vi har utifrÄn ett hermeneuistiskt perspektiv undersökt vilka aspekter företag bör ta i beaktning vid utformning av reklam för den kinesiska marknaden. Det empiriska materialet har insamlats via djupintervjuer som har analyserats utifrÄn kultur- och kommunikationsteorier. Företag som ska etablera sig i Kina bör beakta den kinesiska kulturens vidskeplighet, val av humor, sexistiska budskap, översÀttingar, samt funktionell/emotionell reklam..

Klassiska kinesiska trÀdgÄrdar : utformning och ideal genom historien

Uppsatsen klassiska kinesiska trÀdgÄrdar har som syfte att utifrÄn vÀsterlÀndsk och kinesisk litteratur ge en insikt i de kinesiska trÀdgÄrdarnas utveckling och funktion. Uppsatsen ska ocksÄ visa vilka idéer och filosofier som har format trÀdgÄrdarna. I litteraturstudien har framkommit att de kinesiska trÀdgÄrdarna innehÄller tre viktiga element som skiljer den kinesiska trÀdgÄrden frÄn andra trÀdgÄrdsstilar. Dessa Àr berg, vatten och arkitektur. Berg och vatten Àr viktiga symboler i den kinesiska kulturen och ska framkalla kÀnslan av att befinna sig i naturen. Byggnaderna integreras med trÀdgÄrden och trÀdgÄrden betraktas som en förlÀngning av huset, ett extra vardagsrum.

Kinesiska för kineser i Kina : En studie av lÀsinlÀrning i kinesiska

Syftet med studien Àr att undersöka korrelationen mellan vetenskaplig forskning av lÀsinlÀrning i det kinesiska sprÄket bland barn i Kina i skolans första Är, med nationella officiella direktiv som berÀttar vad lÀsinlÀrningen ska innehÄlla och pÄ vilket sÀtt den ska utföras. En god korrelation kan tolkas som att direktiven för den nuvarande undervisningen Àr modern och uppdaterad och ligger i linje med modern forskning. För att genomföra undersökningen sammanfattas först ett stort antal vetenskapliga artiklar vilka redogör för faktorer som Àr viktiga för lÀsinlÀrningen. DÀrefter studeras den kinesiska nationella lÀroplanen samt tvÄ olika lÀroböcker för grundskolans första Är, vilka tillsammans representerar nationella direktiv. MÄnga av de centrala faktorerna som finns enligt forskningen finns Àven med i de nationella direktiven.

Kinesisk betygsstress - En Empirisk Studie om Krav och Bedömning pÄ Skrivande i Kinesiska

Kinesiska som ett nytt modernt sprÄk i svenska skolan har fÄtt allt mer uppmÀrksamhet under de senaste Ären. Att undervisa svenska elever i kinesiska möter idag mÄnga utmaningar nÀr undervisningen i kinesiska ska följa en gemensam kursplan som andra sprÄk. Detta utmÀrker sig stort i utlÀrningen och inlÀrningen av kinesiska skriftsprÄket, d.v.s. tecknen. Syften med denna studie Àr att undersöka lÀrares krav och bedömning pÄ elevers skrivande i kinesiska.

Kinesisk högteknologi i vÀrlden : En fallstudie av tvÄ kinesiska telekomföretags internationaliseringsprocess

De kinesiska företagen börjar nu komma ifatt företagen frÄn vÀst och konkurrerar med de globala företagen Àven pÄ högteknologisk produktion. Vi har till denna uppsats gjort en fallstudie pÄ de tvÄ kinesiska telekomföretagen Huawei och ZTEs internationaliseringsprocesser, och undersökt deras konkurrenskraft. Till vÄr hjÀlp har vi anvÀnt Uppsalamodellens teorier om de psykiska avstÄndens betydelse och en artikel av Child och Rodrigues som behandlar de kinesiska företagens behov av att kompensera sina nackdelar samt fyra perspektiv som tillför internationaliseringen de omstÀndigheter som Àr speciella för kinesiska företag. Genom att söka fakta pÄ Internet och göra intervjuer med de bÄda fallföretagen skapades den empiri som analyserades. I slutsatsen kommer vi fram till att i exportförsÀljningen följer de bÄda företagen mönstret som Uppsalamodellen förutspÄr bra.

En jÀmförelse mellan svenska och kinesiska mejeriförpackningar

En jÀmförelsestudie mellan svenska och kinesiska mejeriförpackningar som delvis genomfördes i Shanghai, Kina. Omfattar Àven en fÀrgstudie samt en undersökning om personers uppfattning av fÀrger kontra fetthalt..

Myten om den kinesiska kvinnan

Uppsatsen belyser myter om kvinnlighet i kinesiska reklamannonser. De valda reklamannonserna riktar sig till kinesiska storstadskvinnor i de övre samhÀllsskikten, som har rÄd att konsumera de exklusiva damtidningar som studeras. Syftet Àr att undersöka hur öst och vÀst möts i reklamen. UtifrÄn ?The Advertising Meaning Model? belyses vilka faktorer som inverkar pÄ mottagarens avkodning av reklamannonser.

Vilken metod inom den traditionella kinesiska medicinen (tcm) kan hjÀlpa mot stressrelaterade sjukdomar?

Bakgrund: FolkhÀlsoproblemet stress har bara ökat under senare Är och flertalet sjukdomar uppkommer ur stress. Det finns olika stresshanteringsmetoder, men den kinesiska medicinen som stresshantering Àr inte sÄ vanligt Àn. Hur kan den kinesiska medicinen pÄverka stressen hos individen? Syfte: Vilken metod inom den traditionella kinesiska medicinen(TCM) kan hjÀlpa mot stressrelaterade sjukdomar? Metod: En litteraturstudie genomfördes med tio utvalda artiklar som analyserades och sammanstÀlldes till en rapport. Resultat: Akupunktur, akupressur, qigong har visat sig vara bra redskap till stresshantering.

Kina pÄ frammarsch-Hot eller möjlighet?

Uppsatsen granskar Kinas internationalisering utifrÄn ett specifikt företagsförvÀrv, med fokus pÄ ?buy-your-way-in? strategin och diskuterar konkurrensfördelar för att visa pÄ att bristen pÄ vissa konkurrensmedel hos kinesiska företag driver dem till den hÀr typen av förvÀrv. Uppsatsen undersöker Àven de effekter den kinesiska strategin kan tÀnkas fÄ och hur företag kan bemöta fenomenet. I uppsatsen har en kvalitativ undersökningsmetod anvÀnts för att pÄ sÄ sÀtt fÄ ett djup i empirin och dÀrmed analysen. Eftersom vi har arbetat utifrÄn teori och empiri valdes den abduktiva ansatsen i uppsatsen.

Teknologisk överföring inom joint ventures : En studie av den kinesiska fordonsindustrin

Syftet med denna studie har varit att undersöka de multinationella företagens ?tvingande joint venture-avtal? med de kinesiska tillverkarna, och hur det pÄverkar teknologisk överföring. Som metod för att samla in information valde uppsatsförfattaren att genomföra kvalitativa intervjuer, vilka var semi-strukturerade. Genom ett icke-sannolikhetsurval valdes tre företag ut för att delta i studien.Studiens slutsatser tyder pÄ förutsatt att den kinesiska regeringens krav pÄ joint venture-avtal reviderades eller helt slopades och de multinationella fordonstillverkarna dÀrmed fick valfri möjlighet till FDI, dÄ skulle det leda till att fÀrre företag ingÄr joint ventures med kinesiska tillverkare. Dessutom ökar incitamenten för de multinationella företagen att överföra teknologier till den kinesiska fordonsindustrin om de har möjligheten att fritt bestÀmma FDI, dÀremot Àr det ingen garanti för mer effektiva teknologier.

Kinesiskans pÄverkan pÄ hmu vid anvÀndning av genitiv och nominalisering

Kinesiska och miao-sprÄket hmu har nÀra kontakt med varandra och pÄverkan frÄn kinesiskan har iakttagits i hmu pÄ lexikal och fonologisk nivÄ. Denna studie undersöker hur pÄverkan frÄn kinesiskan ser ut Àven pÄ syntaktisk nivÄ i frÄga om anvÀndningen av genitiv och nominalisering. PÄ kinesiska uttrycks detta med en och samma partikel, vilken har en motsvarighet i hmu. Studien delades upp i tvÄ delar: en korpusundersökning och en meningsanalys över tvÄ olika upplagor av Nya testamentet pÄ hmu. I den tidigare upplagan anvÀndes den partikel flitigt som pÄ hmu sÀgs uttrycka genitiv och nominalisering och korpusundersökningen visade en minskad anvÀndning av denna partikel i den senare upplagan av Nya testamentet.

1 NĂ€sta sida ->